Høstormedrue – et planteportrett!



IMG_3836

Her er høstormedruen nettopp plantet i et nytt bed i august 2014.
Ikke mye å skryte av tenker du kanskje, men vi må bare ha litt tålmodighet med denne stauden, som når den får danse seg gjennom høsten. og endatil rekke å vise frem sine vakreste blomster, ja da, skjønner du, blir man helt betatt.

IMG_3855

Her er det nyeste bedet som ble tillaget i august 2014, så høstormedruen har på dette tidspunktet ikke fått stabilisert røttene sine. Til tross for det, synes jeg det er ganske fjong der den ranker seg.

NAVNEFORVIRRING


Tidligere var arten kjent under navnet Cimicifuga ramosa. Navnet Cimicifuga har sin opprinnelse i ordene cimex, som betyr ”vegglus”, og fugere, som betyr ”å flykte, jage bort”. Det vitner om at plantene tidligere ble brukt som insektmiddel.

Botanikerne har nå foretatt nye grensedragninger mellom arter og slekter i soleiefamilien. Artene i Cimicifuga er dermed overført til slekten Actaea, og artsnavnet er endret til A. simplex. I utgangspunktet har høstormedrue grønne blader, men rødbladete former er valgt ut som egne, navngitte sorter, mine har sortsnavnet ‘brunette’. Disse er de mest brukte innen arten i dagens staudesortiment.

IMG_4083

Arten trives best på dyp, jevnt fuktig moldjord. Den blir lett skadd dersom jorda tørker helt ut. Ettersom arten blomstrer så seint, er det en fordel å plassere plantene solrikt og unngå frostutsatte steder.
Høstormedrue blir vanligvis formert ved deling om våren. Ved formering med frø tar det opptil fem år fra spiring til plantene er i stand til å blomstre.

IMG_4198

Spirene er rette og har småsmå blomster som nærmest står i kø for å vise seg fram.

IMG_4199

Her kan man se bladverket- Jeg synes det er så utrolig flott. Det er en skikkelig eleganse over denne stauden synes jeg, og jeg har plantet flere i dette bedet, som for det meste består av fargene grønt, vinrødt og lys rosa.
Nok en høstblomstrende staude som jeg gleder meg til å se i sin utvikling videre.
Herdighet H7, så den tåler å stå de fleste steder i landet, men det kan hende at den ikke rekker å blomstre. Så enkelte steder velger man den kanskje på grunn av det vakre bladverket.

Kilde: Hagen i Furulunden, Norges miljø og biovitenskapelige universitet.

Heretter blir det nok presentasjoner av vårlige planter siden vi takknemlige hagere går våren i møte med glede.

Kommentarer

  1. Interessant innlegg. En plante jeg skal sjekk ut nærmere :) God helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, gjør det, den er jo så fin! Den blir ganske omfangsrik og dekker godt i et bed. Høy er den også :)

      Slett
  2. Det var en spennende plante. Den vet jeg ikke at jeg har sett noen gang. Ser jo utrolig flott ut. Satser på å få se mer av den til høsten. God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint at jeg kan vise frem noe som noen ikke har sett før :)

      Slett
  3. Actaea är även en av mina favoriter och den doftar ljuvligt. I höstas orkade den inte slå ut och jag gissar att det berodde på den torra sommaren. Hoppas på bättre lycka i år. :) Kul att du hittade mig på fcebook. :)
    Kram!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar