HØYBED - denne gangen fra vår hyttehage!



Jeg vender stadig tilbake til mine høybed - eller pallekarmer rettere sagt...

Det startet i 2013, året etter at vi kjøpte hytta, og gleden over å eie sine egne pallekarmer 



Det er ikke så mye som skal til:
Jeg la duk i bunnen, brukte en del oppkvernet kvist, og på toppen masse god jord, som selvsagt må tilføres kompost og organisk næring hvert år for best mulig resultat.



Luftløk er både et artig innslag i karmene og dessuten en mild og god løk, som kan høstes hele sommeren og i tillegg fryses til bruk gjennom vinteren.


Det er jo herlig å kunne forsyne seg av helt fersk salat fra eget høybed, dessuten er frøene økologiske. Det påstås at slike frø er mer motstandsdyktige også, så da er vel alt bare fryd og gammen da...


Sukkererter er jo alltid en høydare...


...og ringblomster passer liksom sammen med grønnsaker synes jeg...
muligens er dette veldig subjektivt, jeg vokste nemlig opp med en farmor som hadde mengder av ringblomster og da er det lett å mimre litt...



...og her ligger det jammen flere pallekarmer som mannen har anskaffet.

Jeg tror jammen han begynner å like grønnsakene som vi kan gå barbent ut og hente når vi har lyst på en gulrot eller en sukkerert. 

Så denne våren/sommeren skal det blir flere grønnsaker i hyttehagen. 

Aspargesbønner er en av mine yndlinger, elsker å forvelle dem, ha litt smør og hjemmelaget urtesalt på.
Det smaker sååå godt!!

Jeg er mer og mer opptatt av å vite hva jeg putter i munnen.
Grønnsaker som er dyrket økologisk og ikke inneholder rester av sprøytemidler betyr mye.


Her er det en link til et tidligere innlegg om høybed/pallekarmer:



Da ønsker jeg dere en finfin helg! Mette




Kommentarer

  1. Jeg er såå enig med deg! Å plukke egenprodusert mat rett fra agen er fantastisk! Aspargesbønner, ja, det må jeg huske å så i år! Takk for tipset.
    HilsenAnne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. De er så enkle å dyrke også, aspargesbønnene :)

      Slett
  2. Jeg lurer på om jeg må sette opp noe liknende i år:) Det er en fin måte å dyrke grønnsaker på.

    SvarSlett
  3. ...og ganske greit og holde :) Lykke til da!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar