Hvitt og lime i krukker...





...er mer enn hvitt og lime for å si det sånn...
...det kommer an på struktur og form også, og ikke minst bladverk...
...og når man tenker på den måten, som jeg gjør i år, så kan det bli ganske mangslungent til tross for få farger...
...og man kan jo plante flere hvite, forskjellige arter sammen, både i samme krukke, men også i forskjellige krukker med noenlunde samme form og farge for så å sette det sammen i en gruppe...


...tobakksplante -nicotiana- har et eget særpreg med sitt litt viltre uttrykk...


...her har jeg benyttet en hvit lobelia sammen med klokkeranke -cobea-


...den har ganske små blomster, men setter jo så utrolig mange blomster på en plante, så det virker likevel ganske massiv, spesielt når de får litt varme på seg...


...jeg synes hvitt passer så godt til grått, som disse betonghjertene og det gråpatinerte bordet...


...bacoba og minipetunia...


...her er det også mye grått, både i krukke og steinsirkelen som den står plassert på...
tobakksplante sammen med bacoba og en oppstammet selje -salix-


...ved inngangen til hagen, står det en svart krukke med limefarget tobakksplante...


...sammen med minipetunai/millionbells og "pletter i luften" som bare kan anes i bakgrunnen...


...og denne limefargede tobakksplanten er jammen mer enn limefarget...
...den har flere sjatteringer fra knopp til ferdig utsprunget blomst...


...denne skjønnheten ble med meg hjem fra LUNDS hagesenter idag...
....den ba så pent om å få være med...
...og jeg var ikke vanskelig å be, for jeg simpelthen digger denne typen hortensia, med små knopper i midten og hortensiablomster som svever rundt...
...tallerkenhortensia blir den kalt...


...jeg tror den visste at jeg hadde den perfekte sinkbøtta som den skulle få pryde...
...og alle de andre plantene hadde fått være med fra LUNDS på et tidligere besøk jeg hadde...

...idag skulle jeg nemlig bare ut for å hente noen kule-taxus og litt annet snadder som jeg skal plante ut i et nytt bed som går fra garasjen og et stykke innover gangveien...
...mer om det bedet får du se i et senere innlegg, jeg begynte nemlig å spa der idag, så det er ikke ferdig ennå...

...du - og husk å melde deg på åpen hage dagen i Furulunden da, om du har lyst og anledning...

Kommentarer

  1. spennende med nytt bedd, blanke ark og nye beplantninger:) Og jeg synes også hvitt er kjempeflott:) Nydelige miljøer du lager:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for positiv tilbakemelding :) Moro med nye bed :)

      Slett
  2. Vakkert Mette! Du er flink til å gjøre det pent rundt deg.
    Delikat med hvite planter i urnene.
    Og takk for innbydelsen til åpen hage 6. juni. Du hører fra meg. :-)
    Line

    SvarSlett
  3. Jeg elsker de lime grønne prydtobakkplantene og har i år tenkt å blant annet plante de sammen med hvit prydtobakk. Det kommer til å bli så fint:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvitt og lime er veldig fint sammen synes jeg. Lykke til med dine plantesammensetninger :)

      Slett
  4. Så mange fine samplantinger. Jeg liker også prydtobakk, har hatt limegrønn i mange år, men i fjor hadde jeg også en gammelrosa. Er ikke sikker på om de få frøene jeg har sådd blir den ene eller den andre fargen. Det fine med denne planten er også at sneglene ikke liker den. Jeg har sådd klokkeranke for første gang i år, er veldig spent på hvor stor den kommer til å bli.
    Hilsen Ingeborg fra fruhaldshage.blogspot.com

    SvarSlett
  5. Lykke til med frøene? Klokkeranken er som du ser, en av mine yndlingsplanter, et fantastisk bladverk :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar