Inspirasjonsbok om "Haveelskernes haver" - du kan vinne den!




Bokens forside er foto tatt fra forfatterens egen hage 

Eva Sandner Gravesen - hageelsker - blogger - fotograf - forfatter - grafisk designer fra vårt naboland Danmark, har nylig kommer ut med denne hageboken hvor hun sier i forordet;

Hennes ønske med denne boken er å vise hager som er skapt av folk som lever og ånder for hagen som en kilde til konstant glede.
Hagen er deres livsstil, og de gir eierne følelese av lykke og sanselig harmoni. Det er ikke snakk om hager som passes av gartnere, men hager som er fremelsket av ren og skjær pasjon.

Foto fra "Livsnyder lærerindens have i Vanløse"

Når jeg skal si noe om denne boken, har jeg tatt med et tilfeldig utvalg av bilder, kun for å vise hva dere kan vente dere om dere kjøper boken.

Du vil raskt oppleve at ordene forfatteren tar i bruk i bokens forord ikke er overdrevet.

Jeg blir bare så begeistret når jeg kan la meg inspirere av litt annerledes tanker for å lage stilleben som ikke bare er til pynt, men også er av praktisk art, som denne arbeidsbenken her med en pipeholurt som et slags tak som innramming.

Foto fra "Kunsterindens landhave i Hornbæk"

Eva har valgt ut 12 hager hvor eierne med en inderlighet steller og utvikler sine hager med pasjon, det er så vakkert, så vakkert. 

Hvert kapittel har sin egen beskrivelse av hagen i innlednings-overskriften, som jeg i anmeldelsen nevner under hvert bilde.

Med denne boken kan man sitte i timesvis, eller kanskje heller over lang tid, og dypdykke inn i hager som kan beta de fleste, enten man ønsker den ene eller andre stilen i sin egen hage.

Foto fra "Kunsterindens landhave i Hornbæk"

...her kan man la drømmene fly og jeg føler at det er jeg som sitter i en av stolene sammen med en annen like stor hageentusiast som meg, og samtaler om de neste prosjektene man har for sin egen hage...

Foto fra "Pilefletterns paradisiske skovhave"

Et av denne hagens hus som i tillegg til et vakkert stilleben viser et  fint, vridd piletre til høyre. 

I dette kapittelet får man også ideer til hvordan man kan benytte mange forskjellige uttrykk i pilfletting og som selvfølgelig kan brukes i egen hage.

Foto fra "Blomsterbinderens Refugium i Hørsholm"

Noe av det som gjør boken så lesbar og nyttig er at kapitlene varer over mange sider, som dette kapittelet som går over 19 sider. 

Man får inntrykk av hele hagen og kan fornemme hvordan det er å ta seg fram for å se inn i alle hagens kroker og kriker.

Foto fra samme kapittel som over

Ordformuleringer som forfatteren bruker er også veldig innbydende og mangfoldig slik at jeg umiddelbart kommer inn i hagens egen stemning.

"Om aftenen når lyset tændes i lysekronen, forvandles rummet til en eventyrhule i det fine gamle gartnerdrivhus".


Foto fra samme kapittel som over

Dette bildet har jeg tatt med fordi jeg som denne bokens anmelder ikke kan fri meg for subjektivt å fortelle at jeg simpelthen elsker rust i hagen og dermed så enkelt som bare det, kan like dette vakre hage-stillebenet.

Foto fra "Nostalgisk smuk Co Have - byhave"

Det er ikke vanskelig å få et glimt av nostalgi og romantikk når man som leser av boken får smyge seg inn og visuelt sette seg på benken og bare nyte alle inntrykkene.

Foto fra "Tante Grøns og Syrenprinsens cottagehave"

Når man, som i tante Grøns hage, har plantet et overflødighetshorn med tulipaner, blir man hensatt til den romantiske del av sjelslivets spekter.

Foto fra "Klassisk Patriciervillahave med historiske roser"

Det er mye romantikk i bokens utforming, og når man har en klassisk og romantisk hage som bygger opp med historiske roser som omgis av buksbom parterre, er det bare å gi seg ende over.

Dette er virkelig en vakker bok som etter mitt syn kan oppleves i små porsjoner, for å kunne ta inn alle de fenomenalistiske inntrykkene som den inngir. Boken kan vare lenge.

Du kan være den heldige vinner av denne boken om du gjør følgende ting på 

Trykk "liker" på innlegget
Del innlegget med dine venner på facebook
Legg igjen en kommentar om at du har delt

FRISTEN FOR Å VÆRE MED I KONKURRANSEN OM DENNE FLOTTE GEVINSTEN ER ONSDAG 10. JUNI KL. 24.00

Boken vil bli sendt den heldige vinneren direkte fra forlaget.



Bokens forside og dette bildet er fra forfatteren egen hage.
Du finner mer om forfatteren ved å følge linkene under her:

Her kan du kjøpe boken:
I Norge: Adlibris 
I Sverige: Adlibris
Ellers via danske bokhandlere og flere andre steder på nettet!


Kommentarer

  1. For ei spennende bok. Jeg har vært inne på facebook-siden din og delt, i håp om å vinne :-) Ha en fin dag.

    SvarSlett
  2. Denne boken har gått meg hus forbi - men fanget opp likevel, takket være deg. Tusen takk. Tror det blir en snarlig tur til Adlibris :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Boken er jo bare så fin!! Så gled deg :)

      Slett
  3. What you're saying is completely true. I know that everybody must say the same thing, but I just think that you put it in a way that everyone can understand. I'm sure you'll reach so many people with what you've got to say.

    SvarSlett
  4. Ser ut til å være en veldig inspirerende bok. Spennende.
    Hilsen Ingeborg fra fruhaldshage

    SvarSlett
  5. Very great post. I simply stumbled upon your blog and wanted to say that I have really enjoyed browsing your weblog posts. After all I’ll be subscribing on your feed and I am hoping you write again very soon!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar