Planlegg stauder fra vår til høst - bed I





...det er en del som sier de synes det er vrient å få til staudebed som har blomster fra tidlig vår til sen høst...
...jeg har jo litt erfaring ved at jeg har flyttet noen ganger og har gitt meg selv den muligheten som det er å starte på nytt...


...som regel synes de fleste det er enkelt å finne vårblomster...
...da har vi jo god hjelp av blomsterløker, som tulipaner for eksempel...
...hvis man husker og orker å plante dem på høsten vel og merke...




...mine blomstrebed er bare 3 år gamle, så det blir tettere og finere for hvert år...


...hvit løytnanshjerte - disentra spectabilis- er en av staudene jeg ikke vil unnvære...


...ei heller den rosa varianten av samme sort...


...i dette staudebedet står det også en rododendron som jeg ikke kjenner navnet på...
...men det gjør ingen ting - den er like fin for det...


...prydløk -allium- er en annen løkblomst som jeg ikke kan unnvære, jeg planter stadig flere av den...
...dessuten formerer den seg veldig greit på egenhånd også...

...kan du tenke deg noe så fantastisk når disse balliknende blomsterhodene vaier som om de henger i løse luften i blomsterbedet...


...det gjør seg godt om du også kan tenke deg litt høyde i bedet...
...i stedet for å la klematisen vokse oppetter veggen, så bruker jeg klatrestativ som kan settes ett eller annet sted ute i bedet...
...på den måten får de ta del i resten av bedet og bidrar også til å skape en uovertruffen variasjon...

...og det gjør ingen verdens ting om du tenker fine fargekombinasjoner i blomsterbedet...
...selv om du velger helt annen struktur, farger og variasjoner enn det jeg går for...
...jeg er imidlertid opptatt å ha farger som passer godt sammen for at ikke bedet skal sprike for mye...


...det artige er jo at stauder, eller for den saks skyld andre blomster, ofte er bærere av en gitt struktur og fargesammensetning i seg selv...



...og når man tenker hele sesongen, så avløser den ene stauden den andre...

...og med det blir det i tillegg til blomstring veldig stor variasjon i både struktur og farger i løpet av en sesong i ett og samme bed...




...og mens tulipaner er i ferd med å takke for seg for denne sesongen, så er det andre stauder som er klare for å overraske og glede meg...


...det er i dette bedet som romantikken får vokse...
...med blant annet mormorblomster som peoner...


...i forskjellige farger og utstrålinger...



...pust og pes...
...nå er det visst tid for en pust i bakken, for å si det sånn...
 ...en pause i ny og ne er ikke å forakte, og helt nødvendig dersom hagen skal kunne være en lise for sjelen, slik jeg ønsker at den skal være...


...ridderspore er finfin i kombinasjon med an avblomstret prydløk...




...og midt i all blomstringen er det fint å kunne ta en titt bakom staudene også...

...ikke noe vits i å plante helt inn til veggen...
...der er det ofte altfor tørt for plantene, så hvorfor ikke ha noe fint å se på der også...
...stein og planter er også en fin kombinasjon synes jeg...


...og når sant skal sies, er det ikke så verst en liten stund midt på sommeren heller, når flere av staudene har takket for seg for i år, og sensommerens varianter av stauder venter på å få vise seg frem i all sin prakt...


...denne kjekkasen, lavendelen får mer og mer plass i dette bedet...
...den både strutter litt og henger og slenger, og er en glede det meste av sommeren og helt til frost og snø ikke lenger kan holde seg tilbake...


...purpusolhatt er til stor glede for meg...
...den er helt fantastisk i sitt første stadium før utspring, og med sin vakre blomst som er en bie-og humlemagnet er den en fryd for mitt øye...

...ja jeg synes også den er vakker når den står utover høsten og kronbladene faller av og det kun er den brune hatten i midten som ikke vil gi seg før utpå nyåret en gang...


...høstanemonen har også sin plass i dette bedet, som nå har fått vist fram en del av det som blomstrer her fra tidlig vår til seneste høst...

...julerosen har jeg ikke nevnt, men den dukker ofte opp rundt jul, dersom den ikke er nedsnødd da...


...men i bedene mine skjer det en del forandring fra tid til annen...
...som i høst når jeg fant ut at mysken, som jo en er vanvittig flott bunndekker, gjør jobben sin som nettopp bunndekker for godt...
...den dekker hele bedet med rotnettet sitt og da er jeg redd den kveler en andre planter...
...jeg vet at blant annet purpursolhatten ikke liker seg godt når noen kommer og legger seg over røttene...

...så nå har jeg nylig fjerne mysken herfra og laget masse stiklinger av den, som kan komme andre til gode, kanskje under "1000 åpne hager" til sommeren...
...og noen håper at jeg fortsatt kan se ved at det finnes en bedre egnet plass et annet sted i Furulunden...

...stiklinger av lavendel, som er toppet av annen lavendel i hagen, og som har fått godgjøre seg i ventebedet fra den tidligste sommer, skal få lov til å vokse seg omfangsrike i dette bedet...
...den holder seg litt mer på plass og duger sammen med andre stauder...

...jeg håper du kan la deg inspirere til å plante stauder som kan avløse hverandre gjennom hele sesongen...

...jeg synes nettopp det er en store glede her i Furulunden...

Kommentarer

  1. Å så fine blomsterbed du har i hagen din deilig og se slike nydelige bilder nu når sommeren er over , nu er det jula som står for tur før det snu og dagene blir lysere igjen ;) og vi kan begynne og rote i jorden igjen :)

    Fine bilder, ha ei fin uke videre, hilsen Lisbeth :O)

    SvarSlett
  2. Det er fint at vinteren ikke er så lang, men samtidig godt å ha litt tid for å planlegge neste trekk i hagen. En frigivende hobby!! Fine dager ønskes deg også Lisbeth :)

    SvarSlett
  3. Flott inspirerende innlegg, her var det masse tips å ta med seg :-)
    Likte spesielt godt tipset om å la klematisen klatre i stativ midt i bedet ( det må jeg nesten prøve) og så dette med å legge steiner inntil huset, lurt!
    Ha en fortsatt fin helg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig Mariann. Sett i gang og prøv. Det er jo det som er så gøy i hagen, å prøve nye ting :)

      Slett

Legg inn en kommentar