Bli med innom Åbergs Trädgård & Café - Ystad...


...dette stedet ønsker deg velkommen til et unikt miljø med miljøvennlig dyrking...


...og sant å si så har jeg ingen ting imot å smake på en sjelden type potet, som innehaveren av denne fantastiske planteskolen kunne fortelle at de hadde begynt å dyrke på nytt her på dette stedet...
...det er om å gjøre å ta vare på gamle sorter av både poteter og andre grønnsaker og frukt...

...for mangfoldet og smakens skyld...

...det nytter ikke å ta opp denne poteten med maskin, da går skallet simpelthen istykker og da tar det ikke lang tid før den er ødelagt...
...den tas på med silkehansker förstås...


...og kafeen kunne diske opp med lite fika til oss ochså...
...man blir glad av sånt...

...bare prøv selv...


...planteskolen er et familieforetak som ble grunnlagt i 1872... 
...idag drives det av denne karen, Kjell Åberg, og hans kone Lena Drameus-Åberg...

...han fremviste et engasjement for det dyrkbare som man bare har når man har en bedrift under huden så å si...

...nesten som et kall...


...jeg ville slett ikke ha noe i mot å sitte og la meg kile litt av en drueplante...
...sånn mens jeg ventet på at fersknene skulle modnes...


...her er Sveriges største sortiment av sommerblomster og grønnsaksplanter...
...det var uendelige rader med forskjellige sommerplanter her, selv om det på denne tiden da jeg var på besøk hadde blitt solgt enorme mengder planter...


...jeg spurte om han var plaget av udyr på grønnsaksplantene...
...han ristet uforstående på hodet å kunne fortelle at fuglene forsyner seg med mange udyr...


...de har også et sortiment av klatrevekster og har siden 2005 begynt å selge frukttrær, bærbusker, mindre trær og busker i stor utvalg..

...vi fikk smake på disse gode, saftige usprøytede druene, NAM...





...det var også deilige sittemiljøer med blomsterdufter på alle kanter...
...i denne oasen av inntrykk og inspirasjon ville jeg gjerne har vært i og søkt mer kunnskap om... 

...vi fikk vandre i denne besøks- og krydderhagen og se grønnsaksdyrking hvorav sistnevnte er til egen bruk i restauranten...




...virkelig en opplevelse for en hageentusiast...

...og jeg kommer til å vise frem flere hagesentre senere og som jeg rakk å besøke på min tur i Sverige...

...vil du se mer fra Abergs trädgård og café kan du besøke siden dere HER...


...denne planteskolen besøkte jeg i forbindelse med en pressetur der reise og opphold ble betalt av Visit Sweden...

I denne bloggen er det skriblerier om egen og andres hager og alt mulig som er hagerelatert. 
Følg meg gjerne på INSTAGRAM

Kommentarer

  1. Vilken fröjd för en grönsaks- och trädgårdsälskare! Kommer jag någonsin åt ystadhållet blir det ett besök där!
    Allt gott!/Laila

    SvarSlett

Legg inn en kommentar