Jeg besøker en privathage i Helsingborg...


...hvert år arrangerer Helsingborgs Trädgårsförening Trädgårdsrundorna - ett par dager i begynnelsen av juni...

...det vil si at spennende og unike private hager og handelshager rundt om i nordvestre Skåne åpner opp for almenheten...




bildet er lånt fra Cattis & Eiras hagedesignblogg

...denne hagen bebos av Eira Fogelberg, den ene av to hagedesignere i 'Cattis & Eiras Hagedesign'...

...overalt i Skåne ble jeg vitne til en utstrakt bruk av Agnbøk -carpinus betulus- hvilket er en hekkplante som jeg selv har rundt min hage...

...her ser dere at hekken har noen oppstammede trær, noe jeg har sett tidligere også, men som minner meg på at dette vil jeg med tid og stunder ha i min egen hekk...
...tøft...

bildet er lånt fra Cattis & Eiras hagedesignblogg

...det er ikke vanskelig å se at det er en profesjonell touch i hele denne hagen...



...en tavle av petunia i fargene som er i bruk i hagen forøvrig...


...hagen var delt inn i mange soner med blant annet et eget kontorbygg...
...sitteplasser/terrasser omkranset av gress som rasler behagelig musikalsk i vinden...
...flott beplantete blomsterkasser...


...kjøkkenhage i dertil passende kasser - høybed...




Bildet er lånt av Catti & Eiras hagedesignblogg 



...nok en sitteplass med overbygg og variert, sammensatt beplantning rundt...


...med utsyn direkte til denne deilige spiseplassen...
...praktisk anlagt rett utenfor boligen...
...se bruken av elvestein i forskjellige størrelser...

...effektfullt...


...også en dam med vannliljer var det gjort plass til...








...og her er vi tilbake til inngangspartiet omkranset av den friske agnbøkshekken...

...utrolig inspirerende å få vandre rundt i en hage som er så gjennomtenkt hva gjelder små byggverk, og materialer både i treverk, komposisjoner og den totale beplantningen... 



...3 bilder er lånt fra bloggen til cattis & eiras hagedesign grunnet store menneskemengder på denne hagevandringen...

...vil du få med deg noe liknende allerede i år, så går måneskinnsrunden av stabel 8.oktober...
...se mer om det på Trädgårdsrundorna 2016...

...jeg var på besøk i hagen til hagedesigner Eira Fogelberg i forbindelse med en pressetur der reise og opphold ble betalt av Visit Sweden...


I denne bloggen er det skriblerier om egen og andres hager og alt mulig som er hagerelatert. 
Følg meg gjerne på INSTAGRAM

Kommentarer

  1. Hej Mette,
    åh så kul att få se dina bilder och läsa om ditt besök i vår trädgård.
    Det var fantastiskt fina dagar och så underbart att få prata om min egen hage i två dagar, UTAN att någon tröttnade på mig, haha.
    Det var så kul att bloggare som jag själv följer, kom och hälsade på hos mig.

    Ha en fin och solig sommar,
    Kram, Eira

    SvarSlett
    Svar
    1. Skikkelig inspriasjonsinnsprøytning var det Eira :) Og herlig er det jo å kunne prate i ett sett uten at andre blir lei av å høre om ens egen hage :)

      Slett

Legg inn en kommentar