Herlig hvit og rosa purpursolhatt - echinacea i flere stadier | Furulunden




Jeg innrømmer gladelig at dette er en av yndlingsblomstene i Furulunden.

Den er en trofast traver, og den frøsår seg til og med.



I dette innlegget viser jeg deg purpursolhatten i flere stadier. Fra den begynner å vise seg i bedene i juli og faktisk gjennom hele vinteren.

På vinterstid er den dog ikke rosa eller hvit, men forvandles til en brun sak som også evner å sjarmere meg. Jeg har sagt det før, jeg liker det freche og fargerike, men også når den står for fall, det siste har kanskje noe med alderen min å gjøre, kremt.









Jeg digger denne varianten fordi den har grønn midte og ikke gul, som nok er den mest vanlige sorten. Kronbladene er også forskjellige på de to sortene.






Den egner seg godt til å plukkes inn i vasen, og om kronbladene faller av så har den jaddeimeg en vakker midte også.



Jeg kan saktens fortelle deg at jeg er bedre på å la planter få stå der de egner seg best, ute i hagen, men innimellom slår jeg skikkelig til og plukker en vakkert og rufsete bukett til salong- eller spisestuebordet.


Så har du forfallet da, hva synes du om purpursolhatten i det stadiet?


Hva er dine erfaringer med purpursolhatt - er den enkel å få til hos deg?

Hvis du vil vite mer om denne staselige høststauden, så har jeg skrevet et planteportrett av den her.


Følg meg gjerne på Facebook, Instagram, Twitter, Youtube.

Kommentarer