Kan du tenke deg å se og snakke roser i timevis? Da kan Rosariet i Fredriksdal være noe for deg - Helsingborg | Furulunden


Det kan være ganske deilig å rusle rundt og snakke roser og hage med andre like store hageentusiaster som deg selv. Da er det ingen som rister på hodet og lurer på om det virkelig går an å ha så mange synspunkter på alt som vokser og gror i en hage.

En befrielse altså, å føle at du er sammen med likesinnede.


En stor og duftende del av Fredriksdal Friluftsmuseum og Botanisk Trädgård er Rosariet.


Her vokser det:
  • både nye og gamle sorter roser
  • duftende og klatrende
  • fylte og enkle
  • i alle de vakreste rosefargene du kan tenke deg.




Her inne er det samlet: 
  • 170 forskjellige historiske roser
  • 200 moderne roser





Tenk deg bare å rusle under rosebuene og trekke inn de deiligste rosedufter. Men vær obs, for her kan de deiligste romantiske krefter settes i sving.


Når de mest svermeriske vibbene gir seg og sultfølelsen inntar mage og tanke, da er det på tide med en sunn og smakfull lunsjrett som kan inntas i uterestauranten på stedet.

Hvis du i tillegg kunne tenke deg å kjøre langs valmueåkrer så langt øyet kan se, kan jeg på det varmeste anbefale deg å ta en tur til Skåne - hagenes destinasjon i Sverige. Jeg har fått Skånefot, om det går an å kalde det noe sånt. Jeg kommer tilbake, det er fortsatt så mye jeg ikke har fått se.

Neste gang kunne jeg tenke meg å se flere privat hager, men da må jeg vente til 2018. Blir du med på en tur kanskje? På Trädgårdsrikets facebookside kan du holde deg oppdatert om datoer og annet interessant om hager.

Heldige meg som hadde en fantastisk tur til Skåne i juni 2016, og det var i samarbeid med Visit Sweden, som geleiedet meg rundt på de fineste steder. Takknemlig!


Følg meg gjerne på Facebook, Instagram, Twitter, Youtube.

Kommentarer