Storstjerneskjerm - et planteportrett | Furulunden



Astrántia májor som den så vakkert heter, ankom Furulunden i forbindelse med tillaging av det andre rektanguære bedet på sensommeren 2014.


Og makan til blomsterglede allerede i de to påfølgende årene siden nyplantingen.

Den finnes i en del fargenyanser i rosa/røde varianter, men her hos oss er det altså den hvite med en anelse rosa som har fått boltreplass.


Hvert år legger den fra seg en del frø, som resulterer i flotte avleggere i flere bed.


De blir fort ganske store - for en glede.

  • storstjerneskjerm liker seg i næringsrik, lett og jevnt fuktig jord i sol til lett skygge og blomstrer gjerne fra juni til august
  • fjerner du visne blomsterstander selvsår den seg ikke
  • stjerneskjerm  kan også brukes til snitt og tørkes
  • i vill tilstand vokser storstjerneskjerm i Mellom- og Sør-Europa
  • herdighetsone 8
Hvilke planer har du for hagen din dette året da? Del det gjerne med meg og alle følgerne her eller på Facebooksiden.

Følg meg gjerne på Facebook og Instagram

Kommentarer

  1. Jeg kjøpte to i fjor, og nå er de snart i blomst. Jeg er spent på å se dem. Vakre!

    SvarSlett
  2. Hei. Jeg er veldig glad i de. Har både hvite, rosa, og rød. En flott staude. Ønsker deg en fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk det samme til deg. Så hyggelig at vi er flere som liker denne planten :)

      Slett

Legg inn en kommentar