Gå til hovedinnhold

Blomster med vårfornemmelser | Furulunden



     Bildet er tatt av meg og er fra vår terrasse

Hallo der ute i vinterland. Her blåser det nordavind fra alle kanter idag, ihvertfall ser det sånn ut fra innsiden av vindusruta. Så da er det bare å ta ventebuksene på, ikke noe annet å gjøre.

Men snart dere, veldig snart, er sola her og varmer oss om ørene og visker til meg (og deg); Nå er det endelig tid for hagesyssler igjen.



Siden jeg av værmessige grunner har litt tid innedørs, tenkte jeg at jeg skulle fortelle deg om et av stedene hvor jeg lar meg inspirere til blomster med vårfornemmelser. 

Jeg har nemlig en del tavler på Pinterest hvor jeg henter og lagrer bilder fra andre blogger og nettsteder.





Jeg legger stadig til egne og andres bilder på Pinterestkontoen min og her kan du enkelt følge en spesiell tavle hos meg eller andre, eller hele kontoen min eller andre du måtte ønske å følge. 


Når du går inn på denne ene tavlen hos meg, så handler den kun om planter og arrangementer som handler kun om den kjære våren som vi venter på akkurat nå. 

Her kan du også gå videre til avsenderen av bildet som ofte er hentet fra en inspirasjonsside eller en blogg.


Så kjekt å ha mye inspirasjon samlet på ett sted.





     Bildet er tatt av meg og er fra Furulunden

Så i dette innlegget er det en salig blanding av mine og andres bilder, og jeg håper at du som jeg lar deg inspirere og tenke ut hva du ønsker å gjøre for å skape vårfornemmelser akkurat der hvor du bor.

Skal du plante ut noe ved inngangspartiet ditt akkurat nå, vil jeg gi deg noen råd om det i kommende uke, etter at jeg har plantet ut noen vårplanter som tåler en støyt.


Er du i gang med å tenke ut hva du skal plante ut ved inngangspartiet ditt denne våren? Jeg blir snart sprø av alt det grå, visne, brune som jeg paradoksalt nok elsker rundt juletider. 

Bildet er hentet fra Blomsterlise blogg (skrives av Lise, eieren av Fredrikstad blomster

Bort skal alt som minner om høst og vinter. 

Jeg vil se farger nå, perleblomster, ruteliljer, narsisser og annet som jeg blir inspirert av på min tur til hagesenteret eller blomsterbutikken over alle blomsterbutikker i min nærhet, nemlig Fredrikstad Blomster.

Ha en finfin søndag! Tudelidei!



Kommentarer

  1. Väldigt fina bilder har du hittat/skapat! Önskar att du hade angett vilka bilder du tagit.
    Även här blåser isvindar och tvingar mig att avstå från allt röjningarbete i trädgården. Ingen förändring i sikte. Suck.
    Allt gott!/Laila

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint at du nevnte dette Laila, det var uteglemt og er rettet opp nå.

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Bli med inn i hagen til Blomsterlise da vel...

...hun, som en varm sommerdag i august ønsker meg velkommen inn i en mangslungen hage...

...i dette nylagde bedet ved inngangspartiet er det meningen det skal bli et grønnsvær...
...det må bare få litt tid på seg...



...så inntil det får grodd seg til, får en frosk råde grunnen sammen med fiskekuler og takløk...





...Lise  (og mannen Henrik, han er nemlig med på å ta en del tunge løft) har fått mye ut av en ikke så stor tomt... ...og det er fordi hun planter i krukker og kasser, på bakken og i høyden... ...og har utrolig mange stillebener og små, selvstendige miljøer...

Hagen da vi flyttet inn i 2012 - og nå i år...

...heldigvis for oss, så hadde tidligere eiere fjernet bærbærrishekken rundt tomten...
...likeledes var det lagt ny gressplen og beplantet noen roser og rododendron inn til stuevinduene...
...samt en sti med belegningsstein fra den ene garasjen til inngangspartiet...

...bærbærrishekken var byttet ut med en svartsurbærhekk -aronia-



...ellers var det lagt opp til en enkel hage for eiere som selv ga uttrykk for at hageinteressen var heller laber...


...det har foregått litt i Furulunden fra 2012 til nå for å si det sånn...

...veldig givende å strekke og tøye og samtidig få en forandret hage...
...for det er mange gymnastiske, artige øvelser som foregår når man holder på med prosjektene sine...

...man kan ikke se bort ifra at naboer og turgåere ser noen fine krumspring i ny og ne...
...og om du har lyst til å se hvordan det så ut i 2010, så får du enda et bedre innblikk i at alt er mulig for en hageentusiast...
...i så fall, kan du trykke på denne linken HER...


I denne bloggen er det skrib…

Interiør - spisestuen før og nå - et helt annet uttrykk | Furulunden

Siden noen av dere har spurt meg om detaljer i den nye spisestua vår, så presenterer jeg den herved på denne siden, selvom interiør, sammen med naturopplevelser og reiser for det meste holder seg i bloggen Urbantoglandlig.


Det er første gang jeg/vi har gått til innkjøp av nye spisestue - tidligere har jeg enten arvet eller kjøpt brukt. Jeg har vært godt fornøyd med det så langt, men ikke lenger. Det siste bordet vi hadde, og som du vil se lenger nede i innlegget hadde plass til 10 personer. Den nye spisestuen har plass til 12, eventuelt 14 dersom to kan sitte ved enden av bordet. 

Spisebordet er av heltre, villeik, et dansk design fra Naver Collection. Det er skikkelig røft, og best av alt, er at jeg ikke er avhengig av å ha duk på.
Vi har valgt å ta inn litt mer svart i stua, og hva passer vel bedre enn å ha svarte tilleggsplater på hver side av bordet. Jeg synes det er fint med noen kontraster.

Her er noen ekstra detaljer som noen av dere har spurt om å få se. Beina er utført i olje…