Gå til hovedinnhold

Elvestein er brukelig på flere måter i hagen | Furulunden



Helt fra vi startet opparbeidelse av vår forrige hage i 2007, fikk jeg sansen for å bruke elvestein i forskjellige størrelser.


Jeg synes det gjør seg godt med stein inntil gress og blomsterbed.


Jeg liker godt at hagen har en dynamikk mellom kantete og runde/ovale bed. og da er det virkningsfullt å benytte stein av mange slag.


I Furulunden har det altså endt opp med elvestein, som her i vår tidligere hage, sammen med murtorskemunn.


Her hvor vi bor nå har jeg allerede rukket å bruke elvestein flere steder, som her - bakerst i et staudebed, inntil husveggen.

Der hvor regnet ikke kommer til er det ikke noen vits i å la bedet gå helt inn til husveggen, det er alltid så tørt der.


Elvestein er like fin i tørke som i plaskende regn,

Nyttig og dekorativt synes jeg.


Uteplassen/terrassen i bakkant, som mannen snekret høsten 2014, hva er mer naturlig enn å bruke litt elvesingel?


Likeledes i trappeavsatsen i terrassens forkant.


Her vises forsiden av terrassen og elvesingelen kan kun anes som en egen trappeavsats mellom terrassen og gangveien.


Sirkelen ved inngangspartiet ble innrammet av elvestein og stein for å få litt forskjellig uttrykk, avhengig av hva som er omkring den i varierende sesonger.





Prosjektet "rundt furua" er bærer av ca. 1400 kg elvesingel, så tilhengeren var ganske tung på henteturene kan du si.


Jeg er ikke helt sikker på at det er det siste prosjektet hvor stein er en viktig faktor, men om det fortsatt skal være elvestein får tiden vise. 

Det er noe med den runde formen og meg altså. Rundinger og firkanter har fulgt meg i mange år og vil simpelthen ikke slippe taket :)


Elvestein er også fin som dekor i mindre målestokk synes jeg. 

Hvordan bruker du stein i hagen din? Det vil være gøy å vite for flere enn meg, så del gjerne litt om det. har du et bilde også så er det ekstra kult.

Under her kan du se flere steder hvor jeg har brukt elvestein i hagen:

Kommentarer

  1. Hei, helt enig, stein er virkelig et flott element i hagen; vi i Hagen i skogen er steingale, vi òg :-), bare se her:
    http://janna-hageniskogen.blogspot.no/

    Vi gleder oss storligen til våren og sommeren, slik at vi kan arbeide med enda flere prosjekter hvilken også innbærer å tilføre enda mer stein.

    Ha en fin hagesesong. Her må vi smøre oss med messe tålmodighet, er nok enda et par måneder før snøen forsvinner og hagesesongen utendørs kan starte. Innendørs er den startet: såing av sommerblomster. Herlig!

    Vennlig hilsen Janna

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott hage du har, og mye stein hos deg også, ja. Følger deg herved på facebook ;)

      Slett
    2. Tusen takk :-) Så hyggelig!

      Slett
  2. Så fint du använder sten på olika sätt. Älskar sten och använder den också så ofta jag kan. Bor i en stenrik del av Sverige och använder den granit som finns i området och som kommer fram när vi gräver även om älvsten är väldigt vackert.
    Önskar dig trevlig helg
    /Anette

    SvarSlett
  3. Kjempeflott med elvestein!
    Likte så godt den sirkelen din...lekkert med kombinasjone naturstein og belegningsstein.
    Ha en fin Søndag:)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Bli med inn i hagen til Blomsterlise da vel...

...hun, som en varm sommerdag i august ønsker meg velkommen inn i en mangslungen hage...

...i dette nylagde bedet ved inngangspartiet er det meningen det skal bli et grønnsvær...
...det må bare få litt tid på seg...



...så inntil det får grodd seg til, får en frosk råde grunnen sammen med fiskekuler og takløk...





...Lise  (og mannen Henrik, han er nemlig med på å ta en del tunge løft) har fått mye ut av en ikke så stor tomt... ...og det er fordi hun planter i krukker og kasser, på bakken og i høyden... ...og har utrolig mange stillebener og små, selvstendige miljøer...

Hagen da vi flyttet inn i 2012 - og nå i år...

...heldigvis for oss, så hadde tidligere eiere fjernet bærbærrishekken rundt tomten...
...likeledes var det lagt ny gressplen og beplantet noen roser og rododendron inn til stuevinduene...
...samt en sti med belegningsstein fra den ene garasjen til inngangspartiet...

...bærbærrishekken var byttet ut med en svartsurbærhekk -aronia-



...ellers var det lagt opp til en enkel hage for eiere som selv ga uttrykk for at hageinteressen var heller laber...


...det har foregått litt i Furulunden fra 2012 til nå for å si det sånn...

...veldig givende å strekke og tøye og samtidig få en forandret hage...
...for det er mange gymnastiske, artige øvelser som foregår når man holder på med prosjektene sine...

...man kan ikke se bort ifra at naboer og turgåere ser noen fine krumspring i ny og ne...
...og om du har lyst til å se hvordan det så ut i 2010, så får du enda et bedre innblikk i at alt er mulig for en hageentusiast...
...i så fall, kan du trykke på denne linken HER...


I denne bloggen er det skrib…

Interiør - spisestuen før og nå - et helt annet uttrykk | Furulunden

Siden noen av dere har spurt meg om detaljer i den nye spisestua vår, så presenterer jeg den herved på denne siden, selvom interiør, sammen med naturopplevelser og reiser for det meste holder seg i bloggen Urbantoglandlig.


Det er første gang jeg/vi har gått til innkjøp av nye spisestue - tidligere har jeg enten arvet eller kjøpt brukt. Jeg har vært godt fornøyd med det så langt, men ikke lenger. Det siste bordet vi hadde, og som du vil se lenger nede i innlegget hadde plass til 10 personer. Den nye spisestuen har plass til 12, eventuelt 14 dersom to kan sitte ved enden av bordet. 

Spisebordet er av heltre, villeik, et dansk design fra Naver Collection. Det er skikkelig røft, og best av alt, er at jeg ikke er avhengig av å ha duk på.
Vi har valgt å ta inn litt mer svart i stua, og hva passer vel bedre enn å ha svarte tilleggsplater på hver side av bordet. Jeg synes det er fint med noen kontraster.

Her er noen ekstra detaljer som noen av dere har spurt om å få se. Beina er utført i olje…