Juleroser - Helleborus og krokus - og borte er alle minner om vinterdager



Nå har jeg følt at kulda og vinden har villet sprenge hagen i stykker, men nå ser alt mye lysere ut, for etter vinter kommer vår.

Jeg undres alltid over hvilken sprengkraft løkblomster og stauder har, og for et skaperverk vi er vitne til.

Blant blader og visne planter fra i fjor titter julerosene - Helleborus niger - frimodig opp av jorden. 


Krokusen finner veien gjennom snø om så må være.


Når det er som kjedeligst i hagene våre, så fargesetter disse søtnosene plen og bed.


Hvilken glede de overfører til oss hagere eller nesten en hvilken som helst forbipasserende. Jeg venter spent på dette året, for i fjor satte jeg flere krokus av dette slaget. Jeg synes denne typen er mer åpen enn de mest vanlige sortene.


Kommentarer