Kongler fungerer ikke som drenering,bruk heller sand


Så har jeg altså villedet deg i gårsdagen bloggpost, og det kan vi rett og slett ikke ha noe av, kan vi vel? Er det noe vi vet at planter trenger så er det oksygen. Det får de hvis du har sand i bunnen av krukka slik at plantene kan strekke røttene sine gjennom komposten og nedover i sanden. 

Hvis det danner seg vann i bunnen av krukka, altså sammen med konglene, så har blomstene lett for å råtne. Så selv om det har funka for meg i mange år å bruke kongler i bunnen av krukka, så er det ikke dermed sagt at det er et godt råd hva drenering gjelder i følge Morten Plantemann. Og jeg forstår det når jeg tenker meg om. Røttene kommer jo ikke videre heller når jeg først har avispapir og deretter kongler. Det har gått opp et lys for meg idag etter en samtale med Morten Plantemann :)

Morten Bragdø følger med på hva jeg skriver i denne bloggen, og takk og lov for det. Jeg er jo bare en helt alminnelig hageentusiast, men jeg vil likevel ikke ha på meg at jeg gir deg gale råd, basta bom. Så det er godt han rettleder meg under marsjen i hageriket.


Det er rart med alt det gamle vi har lært, det sitter godt. Men jeg er av den oppfatning at jeg vil drive hagen min på mest mulig naturlig vis, og det vil sikkert du også. Da tar vi vel med oss råd fra en plantemann som vil plantelivet det aller beste? Jeg ønsker i alle fall ikke å tilføre hagen min gift eller kunstgjødsel. Ei heller torv.

Så altså her kommer altså dagens tips:
  • Bruk sand nederst i krukkene dine
  • Deretter 25-30 cm lag med kompostjord av den beste sorten
  • Bruker du god kompostjord i krukkene dine, trenger du ikke bytte ut jorda hver sesong. Tvert om, jorda blir bare bedre og bedre år for år.
  • Klipp bort det visne i krukka, og dytt rasket ned i jorda
  • Du kan godt blande inn grønne blader og en epleskrott eller to
  • Morten Plantemann har en fantastisk jord Lupin og Høne-Pøne og bruker du en neve av hver av dem så er krukka klar for en ny sesong
Naturlige omgivelser gir best vekst. Levende kompostrik toppjord full av mikroorganismer og en drenerende naturlig sandrik bunn, gir en fantastisk sterk og sunn vekst uten sykdommer og skadedyr.



Han sier også følgende:
  • Vanlig plantejord (torv) er det ingen planter , kanskje bortsett fra noen myrplanter, som har glede eller nytte av.
  • Han nevner også at kukompost er et godt stykke fra beste sorten med sitt nærmere 70 prosent torvinnhold.
  • Lecakuler er det fortsatt ingen planter som vet hvordan de kan nytte.
Jeg har lyst til å prøve ut dette i år jeg altså, det virker fornuftig og riktig. Blir du med meg på et forsøk?

Altså: Sand i bunnen og god kompostjord på toppen.



Kilde: Morten Plantemann og Hageboka side 35

Kommentarer

  1. Jag försöker förgäves förstå vad "kongler" är.
    Hur grov bör sanden vara och hur förhindrar du att sanden rymmer genom krukans bottenhål - små stenar/krukskärvor brukar inte hjälpa.
    Allt gott!/Laila

    SvarSlett
    Svar
    1. Kongler er tallkottar. Ellers bruker du stor nok stein til hullet og vanlig støpesand/pussesand 😊

      Slett

Legg inn en kommentar